၂၀၀၄ ခု ဒီဇင္ဘာ အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံ အာခ်ဲျပည္နယ္ တခုလံုးကုိ ရစရာမရွိေအာင္ ဖ်က္ဆီးခဲ့ေသာ ဆူနာ မီလႈိင္းႀကီးသည္ လူသားမ်ားအတြက္ ေၾကကြဲ၀မ္း နည္းဖြယ္ရာျဖစ္ေသာ္လည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သေဘာ တူညီမႈပုံစံျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး အရ မဂၤလာတပါး ျဖစ္ခဲ့ သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေမ (၂) ရက္က တိုက္ခတ္ ခဲ့သည့္
Ms. Elizabeth Ferris Mr. Lex Rieffel
ဆိုင္ကလုန္း နာဂစ္ အျဖစ္ဆိုးကေန ျမန္မာႏိုင္ငံ အေျပာင္းအလဲအတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေရာင္ျခည္ သန္းေစမည့္ မည္သို႔ေသာ အခြင့္အလမ္းမ်ား ရရွိလာမည္နည္း။ ဆက္ဖတ္ရန္ အၿပည္႔အစံု ကို Click ႏွိပ္ပါ။၂၀၀၄ ခုက အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံတြင္ ဆူနာမီျဖစ္ပြားခဲ့ခ်ိန္၌ အင္ဒိုနီးရွားအစိုးရသည္ အာခ်ဲျပည္နယ္ရွိ ခြဲထြက္ေရးအုပ္စုႏွင့္ တိုက္ပြဲ၀င္ေနသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း (၄၀) ေက်ာ္ ၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ထိုျပည္ နယ္သည္ ညမထြက္ရ အမိန္႔ေအာက္တြင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာရွိခဲ့ၿပီး ႏိုင္ငံတကာ လူ႔အခြင့္အေရး အဖြဲ႕ မ်ား၊ လူသားခ်င္း စာနာေထာက္ထားေသာ ကူညီမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ သတင္းေထာက္မ်ားကို လည္း ၀င္ခြင့္ပိတ္ပင္ထားသည့္ နယ္ေျမျဖစ္သည္။
ဆူဆီလုိ ဘန္ဘန္း ယူဒယိုႏိုသည္ ဆူနာမီမျဖစ္ပြားမီ (၂) လခန္႔အလို အခ်ိန္ပိုင္းတြင္ အင္ဒိုနီးရွား သမၼတျဖစ္လာသူျဖစ္ၿပီး ဆူနာမီကို အခြင့္ေကာင္းယူကာ အာခဲ်ျပည္နယ္ရွိ ခြဲထြက္ေရးသမားမ်ားႏွင့္ ေစ့စပ္ညႇိႏႈိင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ လမ္းဖြင့္ေပးခဲ့သည္။
ထို႔အတြက္ ရလဒ္မွာ အႀကီးမားဆံုးေသာ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ ျပန္လည္ထူေထာင္မႈတခု ျဖစ္လာ ခဲ့ၿပီး လက္ရွိေခတ္ကာလတြင္ အလုံးအရင္းလုိက္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရး အားထုတ္မႈမ်ားလည္း ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ထုိမွတဆင့္ ခြဲထြက္ေရးသမားမ်ားႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သေဘာတူညီခ်က္ ရလာ သည့္ျပင္ အာခ်ဲျပည္နယ္ ခြဲထြက္ေရးေခါင္းေဆာင္ကို ျပည္နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႉးအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ႏိုင္ခဲ့သည္။
လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း (၂၀) အတြင္း ႏွစ္စဥ္လိုလို လူေပါင္း သန္း (၂၀၀) ေက်ာ္သည္ သဘာ၀ ေဘးအႏၲရာယ္ဒဏ္ကို ခံစားခဲ့ၾကရသည္။ ကမာၻ႕လူဦးေရ တိုးပြားလာသည္ႏွင့္အမွ် ေလထု ပူေႏြး လာျခင္းမ်ား၊ ေရႀကီးျခင္းမ်ား၊ တိုင္ဖုန္းမုန္တိုင္း၊ ဟာရီကိန္းမုန္တိုင္း တိုက္ခတ္မႈမ်ား မၾကာခဏ ျဖစ္ပြားေနသည္ျဖစ္ရာ ထိုျဖစ္ရပ္မ်ားေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးအရ အက်ိဳးဆက္မ်ား ရွိလာမည္မွာ အေသ အခ်ာပင္ျဖစ္သည္။ မၾကာေသးခင္က ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ႀကီး (၂) ခုသည္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ ဆက္ႏႊယ္ေနသည္ဆိုသည့္သေဘာကို ျပသခဲ့သည္။
ပထမအခ်က္အေနျဖင့္ ေဘးအႏၲရာယ္ျဖစ္ပြားမႈ ပိုမိုျပင္းထန္ေလ ႏိုင္ငံေရးအရ မၿငိမ္သက္မႈသည္ ပိုေလ ျဖစ္သည္။ ဒုတိယအခ်က္အေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈမရွိေသာ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ မတည္မၿငိမ္္ျဖစ္မႈ ပို၍မ်ားသည္။ ထို (၂) ခ်က္လံုး ထည့္သြင္းစဥ္းစားလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျဖစ္ပြား ခဲ့ေသာ မတည္ၿငိမ္မႈမွာ အေတာ္ဆိုး၀ါးမည္ျဖစ္သည္။
မိုးေလ၀သ ႐ႈေထာင့္မွ ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ ဆိုင္ကလုန္းနာဂစ္သည္ ဟာရီကိန္း ကက္ထရီးနား ေလာက္ မျပင္းထန္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အေတြ႕အႀကံဳမွာ ေဆြစဥ္မ်ိဳးဆက္ တုႏႈိင္းစရာ မရွိေလာက္ေအာင္ ျပင္းထန္သည္ဟု ဆိုရမည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးအရ အာရွ တြင္ မတိုးတက္မႈ ႏႈိင္းၿပိဳင္စရာဆို၍ ေျမာက္ကိုရီးယားသာ ရွိသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဆန္အထြက္ႏႈန္း အမ်ားဆံုးျဖစ္သည့္ ဧရာ၀တီျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသႏွင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ နယ္တို႔ကို နာဂစ္မုန္တိုင္း တိုက္ခတ္သြားၿပီး (၁၀) ရက္ၾကာသည့္အခ်ိန္အတြင္း စစ္အစိုးရသည္ ႏိုင္ငံျခား ကယ္ဆယ္ေရး လက္တဆုပ္စာမွ်ကိုသာ ျပည္တြင္းသို႔ ၀င္ခြင့္ျပဳခဲ့သည္။
ကိုယ္ေတြ႕သတင္းပို႔ခ်က္မ်ားတြင္ စိတ္မေကာင္းဖြယ္ရာ လူေသအေလာင္းမ်ား ေခ်ာင္းေျမာင္းမ်ား ထဲတြင္ ေမ်ာေနသည့္ ဓာတ္ပံုမ်ားႏွင့္ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ျဖစ္သြားေသာ မိသားစုမ်ား ခ်ိဳ႕တဲ့လွသည့္ ဒုကၡ သည္စခန္းမ်ားသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းေနပံုမ်ားကို ေတြ႕ရသည္။ စစ္အစိုးရကို ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားမွ ဖိအားေပး မႈေၾကာင့္ ကုလသမဂၢ ေအဂ်င္စီမ်ား၊ ပူးတြဲအစိုးရ ေအဂ်င္စီမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ NGO မ်ားမွ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ ကယ္ဆယ္ေရးအဖြဲ႕မ်ား ျပည္တြင္းသို႔ ၀င္ခြင့္ရလာၾကျခင္းျဖစ္သည္။
သန္း (၅၀) ရွိေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ လူဦးေရကို (၄၅) ႏွစ္ေက်ာ္ကာလအထိ လူ႔အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ား မျဖည့္တင္းႏိုင္သည့္ေနရာတြင္ ကမ္းကုန္ေလာက္ေအာင္ မွတ္တမ္းတင္ထားရသည့္ စစ္အစိုးရ အေနျဖင့္ မုန္တိုင္းဆိုးက်ိဳးကို ကာလၾကာရွည္စြာ မခံစားႏိုင္ဖို႔ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံတကာအကူအညီ (ကယ္ဆယ္ေရး ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား၊ ရိကၡာႏွင့္ ကုန္ၾကမ္းမ်ား၊ ေငြေၾကး) လိုအပ္မည္ဆိုသည္မွာ အေသအခ်ာပင္ ျဖစ္သည္။
ကမာၻ႔အျခားေနရာမ်ားတြင္ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားရွိခဲ့သည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း နာဂစ္မုန္တိုင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အာဏာတည္ေဆာက္မႈထိခိုက္ရန္ မည္သို႔မွ် အရာထင္ႏုိင္မည္ မဟုတ္ေပ။ အမွန္ တြင္လည္း အစိုးရသည္ မုန္တိုင္းသင့္ ဒုကၡသည္မ်ားကို မျဖစ္စေလာက္ ကူညီရန္ ႀကိဳးစားရသည့္ အ႐ံႈးမ်ားထက္စာလွ်င္ ေမ (၁၀) ရက္တြင္ ျပဳလုပ္သည့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအတြက္ ဆႏၵခံယူ ပြဲတြင္ ႏိုင္ငံေရးအက်ိဳးအျမတ္ မ်ားစြာရရွိခဲ့သည္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္ (၁၀) ႏွစ္ေက်ာ္ ခ်ထားေသာ၊ စိတ္ကူးေျပာင္းၿပီး ေနျပည္ေတာ္သို႔ ေရႊ႕သြားေသာ၊ ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္ စက္တင္ဘာက သံဃာေတာ္မ်ား ဦးေဆာင္သည့္ လူထုဆႏၵျပပြဲကို အင္အားသံုး ႏွိမ္နင္းခဲ့ေသာ အစိုးရသည္လည္း ထိုစစ္အစိုးရပင္ျဖစ္သည္။
သေဘာထားအျမင္ ကြဲလြဲေသာ ဥပေဒသမ်ား ရွိေနေသာ ကမာၻႀကီးတြင္ ကၽြႏု္ပ္တို႔ ေနထိုင္ေနၾက ရျခင္းျဖစ္သည္။ သူတပါးႏိုင္ငံတြင္းရွိ ျပည္တြင္းေရးမ်ားကို ၀င္မစြက္ေရးဆိုသည့္ ၾကာျမင့္ေနၿပီ ျဖစ္ေသာ ဥပေဒသသည္လည္း အခ်က္တခ်က္ျဖစ္သည္။ ထိုဥပေဒသ တခုတည္းႏွင့္ပင္ ျမန္မာ အစိုးရအေနျဖင့္ ဆိုင္ကလုန္းနာဂစ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပြားခဲ့ရသည့္ ပ်က္စီးဆံုး႐ံႈးမႈမ်ားကို ျပဳျပင္ရာတြင္ မည္သည့္ႏိုင္ငံျခားအကူအညီကို လက္ခံမည္၊ လက္မခံမည္ကို ၎ဘာသာ ဆံုးျဖတ္တာ၀န္ယူ ႏိုင္ခြင့္ ရွိေနသည္။
ဟာရီကိန္း ကက္ထရီးနား တိုက္ၿပီးေနာက္တြင္ အေမရိကန္အစိုးရသည္ ကုလသမဂၢအပါအ၀င္ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရမ်ား၏ အကူအညီမ်ားကို ျငင္းဆန္ခဲ့သည္မွာလည္း ထိုဥပေဒသေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ အကူအညီမ်ားကို လက္မခံရသည္မွာ အကူအညီေပးအပ္ျခင္းကို ႀကီးၾကပ္ရန္အတြက္ တာ၀န္ရွိမႈအေပၚတြင္ မူတည္သည္။
မၾကာေသးမီ ကာလမ်ားတြင္ အသံုးမ်ားလာသည့္ ဥပေဒတခုမွာ အစုိးရက တမင္ျဖစ္ေစ၊ ကူညီ ႏိုင္မည့္ အေနအထားမ်ိဳး မရွိ၍ျဖစ္ေစ ျပည္သူမ်ားကို ရက္ရက္စက္စက္ က်ဴးလြန္ေနသည့္ အေျခ အေနမ်ိဳးရွိလွ်င္ ႏိုင္ငံတကာအသိုင္းအ၀န္းမွ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ႏိုင္သည္ဟူ၍ျဖစ္သည္။ ၾကား၀င္ မစြက္ေရးဥပေဒသမွာ ကုလသမဂၢ တည္ေထာင္ကတည္းက ရွိေနခဲ့ၿပီး ႏုိင္ငံတကာမွ ၀င္စြက္ခြင့္ (R2P) သည္ ၂၀၀၅ တြင္ က်င္းပသည့္ ကုလသမဂၢ အေထြေထြညီလာခံ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မွတဆင့္ ႏိုင္ငံတကာဥပေဒ ျဖစ္လာသည္။
ထို႔အျပင္ ႏုိင္ငံတကာမွ ၀င္စြက္ခြင့္ (R2P) သည္ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္၊ ကပ္ေရာဂါႏွင့္ အျခား အလားတူ ျဖစ္ရပ္မ်ိဳးမ်ားအတြက္ မဟုတ္ဘဲ အစုလိုက္အၿပံဳလိုက္ ရက္စက္ယုတ္မာမႈမ်ားႏွင့္ ရင္ ဆိုင္ေနရသည့္ အခ်ိန္မ်ိဳးတြင္ ႏိုင္ငံတကာမွ အေရးယူရန္ လမ္းၫႊန္ျပထားေပးျခင္းျဖစ္သည္။ ထို R2P ကုိ ဒါဖာ အေရးအခင္းတြင္ အသံုးျပဳခဲ့ေသာ္လည္း ေအာင္ျမင္မႈ မ်ားမ်ားစားစား မရရွိခဲ့ေပ။ ထိုဥပေဒကို ထပ္မံတိုးခ်ဲ႕မည္ဆိုလွ်င္လည္း ကုလသမဂၢအဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံ အေတာ္မ်ားမ်ားက ဆန္႔က်င္ ၾကမည္ျဖစ္သည္။ ထိုဥပေဒကို ထပ္မံခ်ဲ႕ထြင္ရန္ ႀကိဳးစားမည္ဆိုလွ်င္ လူမ်ိဳးတံုးေအာင္ သတ္ျဖတ္ ေနမႈမ်ားတြင္ R2P ကို ေထာက္ခံမည့္အင္အားလည္း ပိုမို၍ ေလ်ာ့နည္းသြားႏိုင္သည္။
ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ အန္ဂ်ီအုိမ်ားက ကမ္းလွမ္းသည့္ အကူ အညီမ်ားကို ဆက္လက္ၿပီး ျငင္းဆန္သြားမည့္ အေနအထားတြင္ ရွိေနပံုရသည္။ ယခုအေန အထား၌ ျမန္မာမုန္တိုင္းသင့္ ဒုကၡသည္မ်ားအတြက္ အေကာင္းဆံုး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မွာ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ အပါအ၀င္ အာဆီယံအဖြဲ႕၀င္ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္သည့္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ အသြင္မ်ိဳး မေဆာင္သည့္ အကူအညီမ်ားကို အခ်ိန္မေႏွာင္းခင္ လံုလံုေလာက္ေလာက္ ေပးႏိုင္ေရးပင္ ျဖစ္သည္။
(Brookings-Bern စီမံကိန္းမွ ျပည္တြင္း ရြာပုန္းရြာေရွာင္ ကိစၥဆုိင္ရာ ပူးတြဲၫႊန္ၾကားေရးမႉး Elizabeth Ferris ႏွင့္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ ေဂ်ာ့၀ါရွင္တန္တကၠသိုလ္မွ ထြန္းသစ္စေစ်းကြက္မ်ား ဘ႑ာေရးဆုိင္ရာ ကၽြမ္းက်င္သူ Mr. Lex Rieffel တုိ႔ ပူးတြဲေရးသားသည့္ ေဆာင္းပါးကုိ ဘာသာျပန္ထားျခင္းျဖစ္သည္)
No comments:
Post a Comment