မင္းဇင္ ဇူလိုင္ ၁၆၊ ၂၀၀၈
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပဋိပကၡက ေရရွည္ၿပီး၊ ေျဖရွင္း၍ ေျပလည္ႏိုင္ဖြယ္ မရွိသည့္ ေနာက္ထပ္အဆင့္တခုသို႔ တက္လွမ္းေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ တနည္းဆိုရေသာ္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပဋိပကၡက စုဖြဲ႔စည္းထားသည့္ အျခားပံုစံတမ်ဳိးသို႔ ေျပာင္းလဲ သြားေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။
စစ္အစိုးရက "လမ္းျပေျမပံု" အဆင့္ (၇) ခု၏ တခန္း တက႑အေနျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို အတည္ျပဳခဲ့ၿပီး၊ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္တြင္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပရန္ ဆက္လက္ျပင္ဆင္ေနျခင္းျဖင့္ ကစားပြဲအသစ္အတြက္ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒသမ်ားကို တဖက္သတ္ခ်မွတ္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ယခုဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒက ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အထူးလိုအပ္ေန သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ေရးဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားအတြက္ အခိုင္အမာ အခ်က္အလက္မ်ား ပါ၀င္လွသည္ မဟုတ္ ပါ။ ႏိုင္ငံေရးပါတီ၊ အဖြဲ႔အစည္းအသီးသီးက အတူတကြ ေတြ႔ဆံုညိႇႏိႈင္းၾက၍ သူတို႔၏ ထင္ျမင္ယံုၾကည္ခ်က္မ်ားကို ဖလွယ္ ညိႇႏိႈင္းႏိုင္ၾကရန္ အခြင့္အလမ္းလည္း ျဖစ္ေပၚလာဖြယ္ မရွိပါ။ ဆက္ဖတ္ရန္ အၿပည္႔အစံု ကို Click ႏွိပ္ပါ။
ဤသို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ျပဳျပင္တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို သြားမည့္အစား၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဦးတည္ခ်က္က တလြဲျဖစ္ေနခဲ့ သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက "ႏိုင္ငံျခားေရး မူ၀ါဒဆိုင္ရာ မဂၢဇင္း" (Foreign Policy magazine) ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုင္ရာ ရန္ပံုေငြ အဖြဲ႔တို႔၏ တင္ျပခဲ့သည့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ "က်ရႈံးႏိုင္ငံ ညႊန္းကိန္း" (failed state index) အရ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၇၇ ခုတြင္ အၾကမ္း ဖက္ ပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ေပၚ၍ နစ္နာဖြယ္ရွိေသာ၊ လူမႈေရးအရ ဆုတ္ယုတ္က်ဆင္းမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာဖြယ္ရွိေသာ ၁၂ ခု ေျမာက္ႏိုင္ငံအျဖစ္ တန္းစီသတ္မွတ္ခံထားရသည္။ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္၊ ေလ့လာခ်က္အရ ျမန္မာႏိုင္ငံက အဆင့္ ၁၄ ေနရာတြင္ ရွိခဲ့ၿပီး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံက ယခုႏွစ္တြင္ ပိုမိုက်ဆင္းသြားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿပိဳကြဲကိန္း ဆိုက္ေနရၿပီ ျဖစ္သည္။
" ယခုအေျခအေနမွာေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေကာင္းတဲ့အနာဂတ္ အလားအလာေတြ ျဖစ္ေပၚေနတာ က်ေနာ္တကယ္ကို မေတြ႔ရေသးပါဘူး" ၀ါရွင္တန္ ဒီစီၿမိဳ႔ ေဂ်ာ့ခ်္ေတာင္းတကၠသိုလ္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံေရးရာ ကၽြမ္းက်င္သူ ေဒးဗစ္ စတိန္းဘာ့ဂ္ (David Steinberg) က ေျပာသည္။
စစ္တပ္ထိပ္သီးေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလူနည္းစုမ်ား အပါအ၀င္ အတိုက္အခံ အင္အားစုမ်ား၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ မ်ားက ျပဒါးတလမ္း၊ သံတလမ္းျဖစ္ေနၾကၿပီး ယခု ဖြဲ႔စည္းပံုအသစ္ႏွင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားေၾကာင့္လည္း အေျပာင္း အလဲမ်ား ျဖစ္ေပၚတိုးတက္လာရန္ မျမင္ရပါ။
အတိုက္အခံအင္အားစုမ်ားကလည္း အမ်ဳိးသားျပန္လည္ ရင္ၾကားေစ့ေရးအတြက္ တတ္ႏိုင္သမွ် ဆက္လက္တိုက္ပြဲ၀င္ လႈပ္ရွားၾကလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း အသစ္ေသာ ဖြဲ႔စည္းပံု အခင္းအက်င္းမ်ားအရ အတြင္း၀င္၍ ေဆာင္ရြက္ လွ်င္လည္း ထိေရာက္မႈ အနည္းငယ္မွ်သာ ရႏိုင္ေျခ ရွိပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ စစ္တပ္က အသာစီးယူ လႊမ္းမိုးထိန္းခ်ဳပ္ ထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ၿပီး၊ သို႔ဆိုလွ်င္ အျခားေရြးခ်ယ္စရာ လမ္းေၾကာင္း၊ လႈပ္ရွားမႈမ်ားကိုသာ ဆက္လက္ေဖာ္ေဆာင္ၾကရ ဖြယ္ ရွိပါေတာ့သည္။ ဥပမာအားျဖင့္- လူထုကို လႈံ႔ေဆာ္စည္းရံုး လႈပ္ရွားေစသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာကို စည္းရံုး တိုက္တြန္းသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကိုသာ ပို၍ ဦးစားေပး လုပ္လာရဖြယ္ ရွိေနသည္။
အျခားတဖက္တြင္လည္း စစ္တပ္က သူ၏တဖက္သတ္ရည္မွန္းခ်က္ျဖစ္သည့္ အႂကြင္းမဲ့ ထိန္းခ်ဳပ္ေရးကို ဖြဲ႔စည္းပံုအသစ္ ႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို အသံုးခ်၍ ဆက္လက္ အတင္းအက်ပ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္လိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။ ပဋိပကၡ ေၾကာင့္ သူတို႔ေပးဆပ္ရမည့္ အရင္းအႏွီး တန္ဖိုးမ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ဤမူ၀ါဒမ်ားအတိုင္း ဆက္၍သြားပါက ျမင္သာ သည့္ရလဒ္မွာ ႏိုင္ငံတကာက ဆက္လက္ ၀ိုင္းပယ္ခံရျခင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး တုိး၍ က်ဆင္းရမည့္ အေျခ အေနပင္ ျဖစ္ပါသည္။
"စစ္တပ္က တဖက္သတ္ အေျဖရွာတဲ့ အေနအထားမ်ဳိးကို က်ေနာ္တို႔ လံုး၀ လက္မခံႏိုင္ဘူး" ယခင္ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသား ေဟာင္းတဦး ျဖစ္သူႏွင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရွိ ျမန္မာအေရးလႈပ္ရွားေနသည့္ US Campaign for Burma အဖြဲ႔၏ အမႈေဆာင္ ဒါရိုက္တာတဦး ျဖစ္သူ ဦးေအာင္ဒင္က ေျပာပါသည္။ "စစ္တပ္ရယ္၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္တဲ့ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (NLD) ရယ္၊ တိုင္းရင္းသားကိုယ္စားလွယ္ေတြရယ္ အတူတကြ ေစ့စပ္ညိႇႏိႈင္း ေျပလည္မႈ မရမခ်င္း အေမရိကန္ဦးေဆာင္တဲ့ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြက စီးပြားေရးဒဏ္ခတ္မႈေတြ ရုပ္သိမ္းသြားမွာ မဟုတ္ဘူး" သူက ေျပာသည္။
ႏိုင္ငံျပင္ပရွိ ျမန္မာ့စီးပြားေရးပညာရွင္ ဦးစိန္ေဌးကမူ ထိုထက္ပို၍ ခန္႔မွန္းေျပာဆိုခဲ့သည္။ " အေနာက္တိုင္း စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔ဒဏ္ခတ္မႈေတြ ရွိေနေန-မရွိေနေန၊ စစ္အစိုးရရဲ႔ မူ၀ါဒအမွားေတြနဲ႔ လြဲေခ်ာ္ေနတဲ့ စီမံခန္႔ခြဲမႈေတြေၾကာင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုး တက္လာဖို႔ အလားအလာ မရွိဘူး။ လူထုေတြ သက္သာေခ်ာင္ခ်ိေရးလည္း ရလာဖြယ္ မရွိဘူး။ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ ျပန္ဖ်က္ ဆီးသလို ျဖစ္ေနတယ္။ ၂၀၁၀ အၿပီးမွာ ႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရးအေျခအေနက ပိုလို႔ ဆိုးသြားလိမ့္မယ္" ဟု ေျပာခဲ့သည္။
စစ္တပ္က အမ်ားသူငါ အက်ဳိးစီးပြားမ်ားႏွင့္ ညိႇႏိႈင္းေျပလည္ ရယူလိုစိတ္ မရွိေသာေၾကာင့္၊ ေနာက္ထပ္ လူထုအံုႂကြလႈပ္ ရွားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚရန္ အလားအလာ၊ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားလည္း ရွိေနပါေသးသည္။ ပို၍ ဖိႏွိပ္မႈမ်ား လုပ္ေဆာင္လာဖြယ္ရွိေန ၿပီး၊ စစ္တပ္အေပၚ လူထုက နာက်ည္းေဒါသျဖစ္ေနရမႈမ်ား၊ မုန္းတီးမႈမ်ားကလည္း တိုး၍ ျဖစ္လာဖြယ္ ရွိပါသည္။
" ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးတဲ့တိုင္ေအာင္ စစ္တပ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြက လူေတြကို အခုလို အတင္းအက်ပ္ခိုင္းေစ အုပ္ခ်ဳပ္တာ ေတြ ဆက္လုပ္ေနၾကဦးမွာပဲ။ လူေတြမွာ အခုခံစားေနၾကရတဲ့ ေဒါသေတြက လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ သံဃာ့ဆႏၵျပပြဲေတြကို အၾကမ္း ဖက္ႏွိမ္နင္းတဲ့အခ်ိန္ကစလို႔ အျမင့္ဆံုးအေနအထား ေရာက္လာတယ္။ ေနာက္ပိုင္း မုန္တိုင္းကယ္ဆယ္ေရးကိစၥေတြမွာ လူထုဒုကၡေတြကို စစ္အစိုးရက လ်စ္လ်ဴရႈထားတာေၾကာင့္ မေၾကနပ္မႈေတြ ပိုလို႔ ထပ္ေဆာင္းျပင္းထန္လာတယ္" ျမန္မာ ႏိုင္ငံ၏ စစ္ဖက္-အရပ္ဖက္ ဆက္ဆံေရးကိစၥမ်ားကို ေလ့လာေနသူ သုေတသီ ဦး၀င္းမင္းက ေျပာပါသည္။ "အရပ္ဖက္- စစ္ဖက္ ဆက္ဆံေရးမွာ ပဋိပကၡသေဘာေဆာင္ၿပီး ဆက္သြားလိမ့္မယ္"။
အဖြဲ႔အသီးသီး၏ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရးကိစၥမ်ားကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေစေအာင္ မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ရံုမွ်မက၊ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး တက္လာမည့္ အစိုးရကလည္း ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံက ၾကံဳေတြ႔ရင္ဆိုင္ေနရေသာ အေရးပါသည့္ ျပႆနာ မ်ားကို ေျပာင္းလဲေစႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ ယခု အထီးက်န္အေနအထားကိုလည္း ေျပာင္းလဲႏိုင္ဖြယ္ အေၾကာင္း တစံုတရာ မျမင္ရပါ။
စစ္အစိုးရက ျပဌာန္းခဲ့သည့္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒသစ္အရ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က စစ္တပ္ေရးရာကိစၥမ်ား ကို လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႔ခြဲရွိမည္ျဖစ္ၿပီး၊ တပ္သားသစ္စုေဆာင္းမႈႏွင့္ တပ္တိုးခ်ဲ႔မႈ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား၊ ရာထူးခန္႔ထားမႈ၊ တပ္ ေနရာခ်ထားမႈ၊ ဘ႑ာေရး၊ စစ္တပ္ပိုင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ စစ္လက္နက္ပစၥည္း ၀ယ္ယူ ထုတ္လုပ္မႈဆိုင္ရာကိစၥမ်ား အပါအ၀င္ သူ႔သေဘာအတိုင္း စီမံခြင့္ရွိေနမည္ ျဖစ္သည္။
တၿပိဳင္နက္တည္းမွာပင္ ကေလးစစ္သားျပႆနာ၊ အဓမၼ ေျပာင္းေရႊ႔ေနရာခ်ထားမႈမ်ား၊ အဓမၼလုပ္အားခိုင္းေစမႈမ်ား၊ ေျမျမႇဳပ္မိုင္း ျပႆနာ၊ ျပည္တြင္းတြင္ အေျခမဲ့ ေျပာင္းေရႊ႔ထြက္ေျပးေနၾကရသူ ဒုကၡသည္မ်ား၊ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ဒုကၡ သည္မ်ား ထြက္ေျပးေနရမႈ၊ မုဒိမ္းမႈႏွင့္ အျခားေသာ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈမ်ား စသျဖင့္ စစ္ေဆးထိန္းကြပ္မႈမရွိဘဲ က်င့္သံုးေနၾကသည့္ စစ္တပ္၏ အက်ဳိးစီးပြားဆိုင္ရာႏွင့္ အမူအက်င့္ဆိုင္ရာ ဆက္စပ္ေနသည့္ ျပႆနာမ်ားမွာလည္း ေျဖ ရွင္းႏိုင္ျခင္း မရွိဘဲ ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေနၾကမည္ ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႔ပိုင္းကဲ့သို႔ေသာ တိုင္းရင္းသား ေဒသမ်ားတြင္ ဤျပႆနာမ်ား ဆက္လက္ ျဖစ္ေပၚေနေပလိမ့္မည္။
ထို႔အျပင္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံထားရသည့္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ ဥပေဒျပဳခြင့္အာဏာကို ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ထားျခင္း ေၾကာင့္လည္း စစ္တပ္ကို ႀကီးၾကပ္ခြင့္ရၾကမည္ မဟုတ္ေပ။ စစ္တပ္က က်ဴးလြန္ခ်ဳိးေဖာက္ခဲ့ေသာ ျပစ္မႈမ်ားကိုလည္း ျပန္လည္ ကုစားေျဖရွင္းေပးႏိုင္မည့္ အရပ္ဖက္ယႏၱယားမ်ားကိုလည္း ဖြဲ႔စည္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကလိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။ ရာဇ ၀တ္မႈ က်ဴးလြန္သည္ဟု စြပ္စြဲခံရသူ တပ္မေတာ္သားမ်ားကို တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က ခန္႔အပ္သူမ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔ စည္းသည့္ စစ္တပ္ခံုရံုးမ်ားတြင္သာ စစ္ေဆးအျပစ္ေပးမည္ျဖစ္ၿပီး၊ ေသခ်ာသည္မွာ အေရးယူအျပစ္ေပးခံရျခင္း မရွိဘဲ စစ္တပ္ကို ဆက္လက္၍ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္ခြင့္ ေပးထားဦးမည့္ပံု ရွိေနပါသည္။
သို႔ေသာ္လည္း ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲေၾကာင့္ ကနဦးကာလတြင္ ရုပ္ျပသေဘာျဖစ္ေစ ေခါင္းေဆာင္မႈ ေျပာင္းလဲသြားဖြယ္ အေျခအေန ရွိေနပါသည္။ အာဏာဗဟိုခ်က္မ ၂- ခုျဖစ္လာဖြယ္ ရွိၿပီး တဖက္က စစ္တပ္၊ တဖက္က အစိုးရ ျဖစ္လာဖြယ္ ရွိ ေနပါသည္။ စစ္တပ္အတြက္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို သီးသန္႔ဖယ္ခ်န္ထားေစသည့္ အျပင္၊ အေရးႀကီး သည့္ ၀န္ႀကီးေနရာ ၃- ခုျဖစ္သည့္ (ကာကြယ္ေရး၊ ျပည္ထဲေရး၊ နယ္စပ္ေဒသ ေရးရာ ၀န္ႀကီးဌာန) တာ၀န္မ်ားကို ခန္႔အပ္ တာ၀န္ေပးခြင့္လည္း စစ္တပ္က ရယူထားပါေသးသည္။ ထို႔အျပင္ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားက က်န္သည့္ အစိုးရ၀န္ႀကီးဌာနေနရာ မ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေနရာမ်ားကို ၎တို႔၏ လူမိုက္ဆန္ဆန္ အရပ္သားအဖြဲ႔အစည္း၊ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအဖြဲ႔ (USDA) အဖြဲ႔၀င္မ်ားျဖင့္ ျဖည့္ဆီးရန္လည္း ၾကံစည္ထားၾကပါေသးသည္။
ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲခိုး၊ မဲညစ္မည္၊ ၾကံ့ဖြံ႔အဖြဲ႔၀င္မ်ားကလည္း အတိုက္အခံကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ႏွီးႏြယ္သူမ်ားကို ၿခိမ္း ေျခာက္မႈမ်ား၊ ဗိုလ္က်တိုက္ခိုက္မႈမ်ား ျပဳၾကမည္မွာ ေသခ်ာေနပါသည္။ ခိုင္လံုသည့္ သာဓကမ်ားလည္း ရွိေနပါသည္။ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္က ၾကံ့ဖြံ႔အဖြဲ႔က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ကားတန္းကို အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကၿပီး၊ ေနာက္ပိုင္းႏွစ္မ်ား တြင္ အတိုက္အခံလႈပ္ရွားသူမ်ားကို ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္တိုက္ခိုက္မႈမ်ားလည္း က်ဴးလြန္ခဲ့ၾကဖူးသည့္ လက္မရြံ႔ သာဓကမ်ား ရွိေနၾကပါသည္။ ကမၻာႀကီးအေနျဖင့္ မၾကာေသးမီက ၿပီးခဲ့သည့္ ဇင္ဘာေဘြေရြးေကာက္ပြဲမ်ားနည္းတူ လူမိုက္အုပ္စုမ်ားျဖင့္ ရမ္းကားဗိုလ္က်ၾကမည့္ ဒီမိုကေရစီမ်ဳိးကို ျမင္ေတြ႔ၾကရဖြယ္ ရွိေနပါသည္။
မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးေနာက္ပိုင္း အာဏာခြဲေ၀မႈတြင္ အာဏာဗဟိုခ်က္မ ၂-ခု အၾကား ပဋိပကၡမ်ား ၾကံဳလာရ ဖြယ္ ရွိေနပါသည္။ အမိန္႔ေပးစနစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုႏွင့္ ပုဂၢလိကဆိုင္ရာ အက်ဳိးစီးပြားကိစၥမ်ားအေပၚ အေျခခံၿပီး ေပၚေပါက္လာ ဖြယ္ ရွိပါသည္။ ယခုအခ်ိန္ကတည္းကပင္ သတင္းမ်ားအရ စစ္တပ္မွ အရာရွိမ်ားႏွင့္ ၾကံ့ဖြံ႔အဖြဲ႔၀င္မ်ားအၾကား ႀကီးေလးသည့္ သေဘာထားကြဲလြဲမႈမ်ား၊ တင္းမာမႈမ်ား စတင္ေပၚေပါက္လာေနၿပီဟု ဆိုၾကပါသည္။ ၾကံ့ဖြံ႔အဖြဲ႔၀င္မ်ားက စစ္တပ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးလုပ္ပိုင္ခြင့္အတြင္း ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မႈမ်ား ရွိလာခဲ့ၿပီး၊ အက်ဳိးစီးပြားဆိုင္ရာ ျပႆနာမ်ားအေပၚ အေျခခံ၍ မေၾက လည္မႈမ်ား ေပၚေပါက္လာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
စစ္တပ္က အာဏာခြဲေ၀အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားတြင္ အေတြ႔အၾကံဳ မရွိခဲ့ၾကသည့္အေလ်ာက္၊ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားက လည္း ၾကံ့ဖြံ႔အဖြဲ႔၀င္မ်ား အစြမ္းျပလာၾကသည္ကို လက္ခံႏိုင္ရန္ ခက္ခဲပါလိမ့္မည္။
"စစ္တပ္ထဲက အရာရွိေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ၾကံ့ဖြံ႔ေတြကို မုန္းၾကတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သန္းေရႊ အခ်ိန္လြန္သြားတာနဲ႔အမွ် သူတို႔လည္း က်သြားမွာပဲလို႔ တြက္ထားၾကတယ္" စစ္တပ္ႏွင့္ နီးစပ္သည့္သူမ်ားက ဆိုၾကပါသည္။
မည္သူက ႀကိဳးဆြဲသည္ပင္ျဖစ္ေစ၊ အစိုးရက အာဏာဗဟိုခ်က္မ ၂-ခုႏွင့္ အလုပ္လုပ္ေနရလွ်င္ ႀကီးေလးသည့္ အတြင္း ဂိုဏ္းဂဏ ပဋိပကၡမ်ားၾကံဳရဖြယ္ ရွိသလို၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔အတြင္း ဘာမွ လုပ္၍ကိုင္၍ မရသည့္ အေျခအေနမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ေနႏိုင္ပါသည္။
အခ်ဳိ႔ေသာ ေထာက္ခံေျပာဆိုသူမ်ားက ယခုပံုစံအတိုင္းျဖင့္ တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာကာ ေနာက္ဆံုး ပြင့္လင္း လြတ္လပ္သည့္ အေျခအေန ေရာက္သြားႏိုင္သည္ဟုလည္း ဆိုၾကပါသည္။ ထိုသူမ်ားက စစ္တပ္၏ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒသည္ အားနည္းခ်က္မ်ား ရွိေနေသာ္လည္း၊ ေနာက္ထပ္ မ်ဳိးဆက္သစ္ စစ္တပ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအတြက္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲႏိုင္ေသာ အခြင့္အလမ္းမ်ား ရလာေစမည္ဟု ယံုၾကည္ေနၾကပါသည္။ ထိုသူမ်ားက ယခု ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားေရးဆြဲ ထားသည့္ အားနည္းခ်က္မ်ားျပည့္ေနေသာ ဒီမိုကေရစီပံုစံကို လက္ခံလိုက္ၿပီး၊ ေရရွည္တြင္ လူအမ်ားက ပို၍ လက္ခံႏိုင္ ဖြယ္ရွိသည့္ အေျဖျဖစ္ေပၚလာေစရန္ စတင္သည့္ တာထြက္အျဖစ္ အသံုးခ်ႏိုင္သည္ဟုလည္း ဆိုၾကပါသည္။
သို႔ေသာ္လည္း ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ေပၚထြက္လာမည့္ အစိုးရ၏ အာဏာၿပိဳင္ဆိုင္မႈ သေဘာသဘာ၀အတြင္း၌ လမ္းပြင့္လာမည့္သေဘာ၊ ေရရွည္တြင္ ဒီမိုကေရစီျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အေနအထားကို မေတြ႔ၾကရပါ။ ဤသို႔ျဖစ္ခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ေသာ္မွ ေရရွည္သည္ မည္မွ်အခ်ိန္ယူ ေစာင့္ၾကရမည္နည္း၊ မည္မွ် ေရရွည္မည္နည္းဟု ေမးခြန္း ထုတ္ဖြယ္ ရွိေနပါသည္။ သိပ္ေရရွည္ၾကာျမင့္လြန္းမည္ဆိုပါကလည္း တိုင္းျပည္အတြင္းႏွင့္ ျပင္ပရွိ အတိုက္အခံအဖြဲ႔ အစည္းမ်ားအေနျဖင့္ မဟာဗ်ဴဟာအရ အေရးမပါေတာ့သည့္ အေနအထားတိုင္ ေရာက္ရွိသြားႏိုင္ပါသည္။
အမွန္တြင္ စစ္အစိုးရက အတင္းအက်ပ္ခ်ထားသည့္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအတြင္း၌ ႏိုင္ငံေရးအရ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာရန္ အေျခအေန မရွိပါ။ စစ္တပ္၏ ဖြဲ႔စည္းပံုတြင္ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ခ်က္မ်ား ျပဳရန္ ၾကံစည္ထားသည္ ထားဦး၊ စစ္တပ္က လႊမ္းမိုးထားသည့္ လႊတ္ေတာ္ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အသစ္ေသာ အာဏာဖြဲ႔စည္းပံုအရ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တျဖည္းျဖည္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ား လုပ္ေဆာင္သြားမည္ဟူသည့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မွာ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ မရွိ ပါ။ လူထုက ဖိအားေပးေတာင္းဆိုၾကၿပီး၊ ေနာက္ဆံုး စစ္တပ္က လိုက္ေလ်ာညိႇႏိႈင္းေဆြးေႏြးရသည့္ အေျခအေနမွသာ လက္ရွိ ဗိုလ္ေနျမဲ-က်ားေနျမဲ အေျခအေနမွ ရုန္းထြက္ႏိုင္ဖြယ္ ရွိပါသည္။ သို႔မဟုတ္ပါက ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီး အလား အလာမ်ားကလည္း အားေလ်ာ့ဖြယ္ ေမွးမွိန္ေနပါသည္။
သို႔အတြက္ေၾကာင့္ ကုလသမဂၢ ဦးေဆာင္သည့္ ႏိုင္ငံတကာမိသားစုအေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အင္အားစုအားလံုး ပါ၀င္ႏိုင္ သည့္ ႏိုင္ငံေရးေျပလည္မႈ ရရွိေစေရးအတြက္ ၂၀၁၀ မတိုင္မီတြင္ ၎တို႔၏ ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားကို ႏွစ္ဆတိုးေဆာင္ရြက္ၾကရန္ လိုအပ္ေနပါသည္။ အေရးပါသည့္ အင္အားစု၊ အဖြဲ႔အသီးသီးအၾကား အဓိပၸါယ္ရွိသည့္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ျဖစ္လာေစ ေရးအတြက္ အင္အားသံုးေစ့စပ္ေစသည့္ သံတမာန္ေရးနည္းလမ္းျဖင့္ ၾကား၀င္ရန္ လိုအပ္ေနၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ စစ္အစိုးရကို "ယံုၾကည္လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ရွိသည့္၊ အင္အားစု အားလံုးပါ၀င္ႏိုင္သည့္" ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပေပးပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံေနရံု မွ်ျဖင့္ အလုပ္မျဖစ္ႏိုင္ပါ။
ဤေရြးေကာက္ပြဲမ်ားမွ ထြက္ေပၚလာမည့္ရလဒ္သည္ စစ္အစိုးရ၏ ဖြဲ႔စည္းပံု ဥပေဒအလိုက်အတိုင္း ျဖစ္လာလိမ့္မည္ကို ႏိုင္ငံတကာ မိသားစု အေနျဖင့္ အျပည့္အ၀ နားလည္သေဘာေပါက္ထားရန္ လိုအပ္ပါသည္။ သို႔မဟုတ္ပါက ဇူလိုင္ ၁၉ ရက္ေန႔က ဘရပ္ဆယ္တြင္ ဥေရာပသမဂၢေခါင္းေဆာင္မ်ား ျပဳခဲ့ၾကသကဲ့သို႔ အမွားႀကီး ထပ္မံက်ဴးလြန္ဖြယ္ ျဖစ္လာႏိုင္ပါ သည္။ ထိုအစည္းအေ၀းတြင္ ဥေရာပသမဂၢေခါင္းေဆာင္မ်ားက စစ္အစိုးရအေနျဖင့္ " ၂၀၁၀ ခုႏွစ္တြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပေပးမည္ဟု ေၾကညာထားသည့္အတိုင္း ျပင္ဆင္မႈမ်ား ေသခ်ာေဆာင္ရြက္ရန္ႏွင့္ လူအမ်ားလက္ခံယံုၾကည္ႏိုင္သည့္၊ အားလံုးက အျပည့္အ၀ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခြင့္ရွိသည့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္သို႔ ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ငန္းစဥ္အျဖစ္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ရန္" ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။ အတြင္း တရားကိုယ္သေဘာအရ၊ ေနာက္ဆက္တြဲ ျဖစ္လာႏိုင္သည့္ အက်ဳိးဆက္ မ်ားအရ အႏၱရာယ္ကို တြက္ဆျခင္းမျပဳဘဲ ဥေရာပသမဂၢ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကို အေလာသံုးဆယ္ တြန္းအားေပးခဲ့ၾကသည္။ ဤသို႔ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္ကိုလည္း သူတို႔က ျမန္မာျပည္ ဒီမိုကေရစီအေရး အတြက္ ေဆာင္ရြက္ ေပးခဲ့ၿပီဟု ေၾကနပ္ပံုလည္း ရေနၾကသည္။ က်င့္၀တ္ပိုင္းဆိုင္ရာအရ ၀မ္းနည္းဖြယ္ကိစၥျဖစ္ၿပီး၊ မဟာ ဗ်ဴဟာအရ အႀကီးအက်ယ္လြဲေခ်ာ္မႈလည္း ျဖစ္ေပသည္။
မၾကာမီကာလတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေနာက္ထပ္တေခါက္ လာရန္ ရည္ရြယ္ထားသည့္ ကုလသမဂၢ၏ အထူးသံ မစၥတာ အီဗရာဟင္ ဂမ္ဘာရီအေနျဖင့္လည္း စစ္အစိုးရ၏ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကို တရား၀င္ ေထာက္ ခံမႈ မေပးမိလိုက္ေစရန္ အထူးသတိထားရပါလိမ့္မည္။ အင္အားစု အားလံုးပါ၀င္ႏိုင္ေျခရွိသည္ဟု တြက္ဆခဲ့ၿပီး စစ္အစိုးရ၏ "လမ္းျပေျမပံု" ကို တခ်ိန္က ေထာက္ခံခဲ့သည့္ ကုလသမဂၢ အေနျဖင့္၊ ယခုအခ်ိန္တြင္ ဤေျမပံုသည္ အျခားအေရးပါသည့္ အင္အားစုမ်ားကို စုစည္း ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ျခင္း မရွိေတာ့သည့္အတြက္ မကိုက္ညီေတာ့ေၾကာင္း ျပတ္သားရွင္းလင္းစြာ ေျပာဆိုရေတာ့မည့္ အခ်ိန္ ျဖစ္ပါသည္။
အခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္ ကုလသမဂၢ ဦးေဆာင္သည့္ ႏိုင္ငံတကာမိသားစုအေနျဖင့္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ မတိုင္မီအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အင္အားစုအားလံုး ပါ၀င္ေျဖရွင္းႏိုင္မည့္ ႏိုင္ငံေရးေျပလည္မႈ ရရွိေရးအတြက္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို လက္မေလွ်ာ့ သင့္ေသးပါေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါသည္။
မင္းဇင္ေရးသားသည့္ The 2010 Election Challenges ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ျပန္ဆိုေဖာ္ျပပါသည္။
Wednesday, July 16, 2008
၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ ျပႆနာမ်ား
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment