စစ္အာဏာ႐ွင္စနစ္ က်ဆံုးပါေစ

Monday, June 30, 2008

ေၾကးမံုတခ်ပ္ လက္ေဆာင္

ေမာင္ဖူးတင့္
တနလၤာေန႔၊ ဇြန္လ 30 2008 12:42 - ျမန္မာစံေတာ္ခ်ိန္



၁။
ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြကို နားမလည္ဘူးလို႔ ေျပာတဲ့စကား ၾကားခဲ့ရတာေတာ့ ၾကာပါၿပီ။ ၾကာၿပီဆိုရင္ ႏွစ္ေပါင္း (၃၀) ၀န္းက်င္ေလာက္ေတာင္မွ ႐ိွၿပီထင္ပါတယ္။
ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး က်ေနာ့္အေပၚ ခ်စ္ခင္ေလးနက္တဲ့ မိတ္ေဆြတဦးက က်ေနာ့္ကို သူစပ္ထားတယ္ဆိုတဲ့ စာသားတခ်ဳိ႕ကို ကဗ်ာတပုဒ္အျဖစ္ မၾကာခဏ ရြတ္ျပေလ့ ရိွပါတယ္။
ဆက္ဖတ္ရန္ အၿပည္႔အစံု ကို Click ႏွိပ္ပါ။
၁၉၉၃-ခုႏွစ္တုန္းကပါ။ သူက ဒီကဗ်ာကို က်ေနာ္နဲ႔ တဦးခ်င္း ရိွတဲ့အခါ ရြတ္မျပပဲ၊ လူနည္းနည္းစံုၿပီ မ်ားၿပီထင္မွ ရြတ္ျပေလ့ ရိွတာပါ။ ဒီတုန္းက ေတာ္လွန္ေရးဌာနခ်ဳပ္ "မာနယ္ပေလာ" မွာ ရိွတဲ့ "ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လမ္း" ထိပ္၊ "ထူးရာစိုး လၻက္ရည္ဆိုင္" ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ ကဗ်ာခ်စ္သူေတြ မၾကာခဏ လူစုမိတဲ့ ေနရာေပါ့။ က်ေနာ့္မိတ္ေဆြက အဲဒီ လၻက္ရည္ဆိုင္ထဲမွာပဲ သူေရးစပ္ထားတယ္ ဆိုတဲ့ ကဗ်ာဆိုတာကို ရြတ္ျပတာပါ။ သူ ကဗ်ာရြတ္ျပၿပီးတိုင္း ထိုင္ၿပီး နားေထာင္ေနတဲ့ သူေတြက ၀ိုင္းၿပီး ရယ္ၾကပါတယ္။ က်ေနာ့္ကို၀ိုင္းၿပီး ေနာက္ၾက ေျပာင္ၾကပါတယ္။ က်ေနာ့္မွာေတာ့ အေနရ အထိုင္ရ ခက္တာကလြဲၿပီး ဘယ္လိုမွ မခံစားရပါဘူး။ က်ေနာ့္ကို စၾကေနာက္ၾကတဲ့ သူေတြဟာ လူတဖက္သားကို တမင္သက္သက္ ခ်ဳိးႏွိမ္တဲ့ အေနနဲ႔ စၾကေနာက္ၾကတာမွ မဟုတ္ပဲ။ ကဗ်ာေရးတဲ့ ကဗ်ာခ်စ္တဲ့ က်ေနာ့္ကို အရင္းႏွီးဆံုး ရဲေဘာ္တေယာက္ အေနနဲ႔ ၀ိုင္း၀န္း ေနာက္ေျပာင္ခဲ့ၾကတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ ခက္တာက "ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာ" ဆိုတာ က်ေနာ့္မိတ္ေဆြ လၻက္ရည္ဆိုင္ထဲမွာ ရြတ္ျပခဲ့တဲ့ ကဗ်ာမ်ဳိး မဟုတ္ဘူး ဆိုတာေလာက္ပဲ က်ေနာ္ ရွင္းျပႏိုင္ခဲ့တယ္။ တကယ္ေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို နားလည္ဘို႔ဆိုရင္ စာဖတ္သူ ဖက္ကလည္း ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာကို ခံစားႏိုင္ဖို႔ အားစိုက္ဖို႔ လိုသလို၊ စာဖတ္သူ ကိုယ္တိုင္က စာဖတ္နာတဲ့သူ ဧကန္မလြဲ ျဖစ္ဖို႔လိုတဲ့ကိစၥ က်ေနာ္ ရွင္းမျပႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ ရွင္းျပဖို႔ အေျခအေနကလည္း မေပးခဲ့ပါဘူး။ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ "စာသားေတြ ကေမာက္ကမ၊ ေ၀ါဟာရေတြ ထင္သလို ခ်ဳိးဖ်က္ၿပီး တမင္ အဆီအေငါ့ မတည့္ေအာင္ ဖန္တီးထားတဲ့" က်ေနာ့္ မိတ္ေဆြ ရြတ္ျပခဲ့တဲ့ ကဗ်ာစာသား ဆိုတာေတြကို ျပန္ေတြးၾကည့္မိတိုင္း အလိုလို ၿပံဳးမိတဲ့ အႀကိမ္ေပါင္းလည္း မ်ားခဲ့ပါၿပီ။


၂။
၁၉၉၃-ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလထဲမွာ ေတာ္လွန္ေရးဌာနခ်ဳပ္ "မာနယ္ပေလာ" ကို ဂ်ာမာန္သူႏွစ္ဦး အလည္ လာခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ တဦးက စာေပ၀ါသနာရွင္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသူ ျဖစ္ၿပီး၊ ေနာက္တဦးကေတာ့ အေဖာ္အျဖစ္ လိုက္ပါလာဟန္တူတဲ့ မိခင္ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ႏွစ္ဦးက မာနယ္ပေလာမွာရိွတဲ့ ကဗ်ာေရးသူ၊ ကဗ်ာခ်စ္သူေတြနဲ႔ ေတြ႔ဆံု စကားေျပာခ်င္တယ္ ဆိုလို႔ ကဗ်ာ၀ါသနာရွင္ (၃၀) ေလာက္က သူတို႔ႏွစ္ဦးနဲ႔ စကား၀ိုင္းဖြဲ႔ ထိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ စကား၀ိုင္း ျပဳလုပ္တဲ့ ေနရာက အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (လြတ္ေျမာက္နယ္ေျမ) ဗဟိုဌာနခ်ဳပ္ စည္းေ၀းခန္းမမွာ ျပဳလုပ္တာပါ။ ဒီတုန္းက စကား၀ိုင္းျဖစ္ေအာင္ ကမကထျပဳတဲ့ အယ္ဒီတာေဟာင္း ဦး (၀င္းခက္) ကပဲ စကားျပန္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔တေတြ၊ ဂ်ာမာန္သူႏွစ္ဦးနဲ႔ ျမန္မာစာေပအေၾကာင္း အနည္းအက်ဥ္း ေျပာခဲ့ဆိုခဲ့ၾကပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာစာေပမွာ ႏိုင္ငံျခားစာေပ လႊမ္းမိုးမႈ ရိွမရိွကိစၥနဲ႔ စစ္အာဏာရွင္ လက္ေအာက္က ျမန္မာစာေပ လမ္းေၾကာင္းဆိုၿပီး က်ေနာ့္တို႔တေတြ တက္ႏိုင္သေလာက္ ရွင္းလင္း ေျပာဆိုလိုက္ၾကပါတယ္။

စကား၀ိုင္းၿပီးကာနီးေတာ့ က်ေနာ္က "ဂ်ာမနီ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကြဲေနစဥ္တုန္းက ဘယ္ဖက္ျခမ္းက ကဗ်ာေတြကို ခင္ဗ်ားတို႔ ပိုၿပီး ႏွစ္သက္မိသလဲ" လို႔ ေမးခြန္းေမးမိပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဂ်ာမာန္သူ သားအမိႏွစ္ေယာက္စလံုးက "အေရွ႕ ဂ်ာမနီဆိုတာ၊ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက တပါတီ အာဏာရွင္စနစ္ လက္ေအာက္မွာ ရိွေနတာမို႔၊ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ အာဏာရွင္ေတြ မသိေအာင္ ကဗ်ာေတြကို ေ၀ါဟာရ အသစ္ေတြ၊ အတတ္ပညာ အသစ္ေတြ ဖန္တီးၿပီး က်စ္က်စ္လစ္လစ္ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးရတာမို႔ အေရွ႕ဂ်ာမနီက ကဗ်ာေတြဟာပိုၿပီး လွပတယ္လို႔ ထင္လို႔၊ အေရွ႕ ဂ်ာမနီဖက္က ကဗ်ာေတြကို ပိုၿပီးႏွစ္သက္ခဲ့တယ္" လို႔ တညီတညြတ္တည္း ေျဖၾကပါတယ္။ က်ေနာ္ကလည္း သူတို႔အေပၚ မူတည္ၿပီး "ဒါဆိုရင္ ကဗ်ာေတြ လွဖို႔သစ္ဖို႔အတြက္ အာဏာရွင္စနစ္ အဓြန္႔ရွည္ပါေစ" လို႔ေတာင္ ဆုေတာင္းရမလို ျဖစ္ေနၿပီ" လို႔ မွတ္ခ်က္စကားေျပာေတာ့ ဂ်ာမာန္သူ သားအမိႏွစ္ေယာက္စလံုး "ဒီလိုလည္း မဟုတ္ရပါဘူး" ဆိုၿပီး လက္တကာကာ ေခါင္းတခါခါနဲ႔ ျငင္းလိုက္ၾကပါတယ္။


၃။
အမွန္တကယ္အားျဖင့္ဆိုရင္ ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာမွရယ္လို႔ မဟုတ္ပါဘူး၊ ဘယ္ေခတ္မွာေပၚတဲ့ ကဗ်ာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လူတိုင္း နားလည္ဘို႔ မလြယ္တဲ့ ကဗ်ာေတြခ်ည္းပဲဆိုတာ နည္းနည္းေလာက္ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ပဲ သိႏိုင္ပါတယ္။ ေခတ္တိုင္း ေခတ္တိုင္းမွာ ေပၚခဲ့တဲ့ ကဗ်ာေတြဟာ တကယ္ေတာ့ အဲဒီေခတ္ရဲ႕ "ေခတ္ေပၚကဗ်ာ" ေတြ ခ်ည္းပါပဲ။ အဲဒီ ေခတ္တိုင္းေခတ္တိုင္းမွာ ေပၚခဲ့တဲ့ သူ႕ေခတ္ဆိုင္ရာ "ေခတ္ေပၚကဗ်ာ" ေတြကို အဲဒီေခတ္တိုင္း ေခတ္တိုင္းမွာရိွတဲ့ စာဖတ္သူေတြဟာ အလြယ္တကူ နားလည္ႏိုင္ခဲ့ၾကရဲ႕လား။

တကယ္ေတာ့ ကဗ်ာဆိုတာ အရိပ္ျပလို႔ အေကာင္ထင္ေအာင္ ၾကည့္ရတဲ့ ကိစၥပါ။ ေမွာ္နဲ႔ေရးတာကို ေမွာ္နဲ႔ပဲ ခံစားယူရတဲ့ ကိစၥပါ။ ကဗ်ာဖတ္တဲ့ အလုပ္ဟာ အင္မတန္ သိမ္ေမြ႕နက္နဲတဲ့ ကိစၥဆိုေတာ့ "လူမွာအေတြ႕ နတ္မွာအေငြ႕" ဆိုသလို ကဗ်ာဖတ္ျခင္း အလုပ္ကို အဲသေလာက္အထိ္ျမႇင့္ၿပီး တင္စား ေျပာဆိုလို႔ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ အင္မတန္ အဆင့္ျမင့္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေရး ကိစၥပါ။ ကဗ်ာဆိုတာ ဘယ္ေခတ္မွာမဆို နိမိတ္ပံုေတြ၊ သေကၤတေတြ၊ အလၤကာေတြနဲ႔သာ ေရးရဖြဲ႔ရတဲ့ကိစၥပါ။ ကဗ်ာဖတ္သူဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို ခံစားယူလို႔ ရႏိုင္ဖို႔ ဆိုရင္ အနည္းဆံုး သူ႔အရင္ေပၚခဲ့တဲ့ အနီးဆံုးေခတ္က ကဗ်ာေတြေလာက္ကစၿပီး စိုက္လိုက္မတ္တတ္ ဖတ္႐ႈခဲ့ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္္။ ကဗ်ာဖတ္နာဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ "ေခတ္ေပၚကဗ်ာ" လို႔ ဆိုလိုက္ရင္ ဘယ္လို အေျခအေနမ်ဳိးမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ နိမိတ္ပံု၊ သေကၤတ အစရိွတဲ့ ကဗ်ာ့ပရိယါယ္ေတြကို သစ္သထက္သစ္ေအာင္ လုပ္ၾကရတာ ခ်ည္းပါပဲ။ က်စ္သထက္က်စ္ေအာင္ ႀကိဳးစားရတာခ်ည္းပါပဲ။ ဒီလို "သစ္ေအာင္က်စ္ေအာင္" လုပ္တဲ့အလုပ္ဟာ ဘယ္ေခတ္မွာရယ္လို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ကဗ်ာ အလုပ္ကိုယ္၌က ကဗ်ာဆိုတာ "အရိပ္အေယာင္" ကိုပဲ ျပတဲ့ ေျပာတဲ့ အလုပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ရွင္းမျပပဲ ခင္းျပတဲ့အလုပ္ကို လုပ္ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ကဗ်ာကို စာဖတ္သူေတြ စကားေျပေလာက္ နည္းလည္လို႔ မလြယ္တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေအာက္မွာ၊ ဂ်ာမနီ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကြဲစဥ္တုန္းက အေရွ႕ဂ်ာမနီက ကဗ်ာဆရာ "ကဒ္ ဒရာ၀ပ္" ရဲ႕ "ပံုစံက် ေၾကးမံု" ဆိုတဲ့ ကဗ်ာတပုဒ္ကို လက္ေဆာင္အျဖစ္ ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ သူတို႔ကလည္း "ကဗ်ာ" ကို ကဗ်ာျဖစ္ေအာင္ ေရးၾကတာ ေတြ႔ၾကရပါလိမ့္မယ္။ ကဗ်ာဆရာက ဘာကိုေျပာခ်င္ ေပးခ်င္တာလဲ ဆိုတာေတာ့ စာဖတ္သူမ်ား တူးေဖာ္ ခံစားၾကည့္ၾကရပါလိမ့္မယ္။


ပံုစံက်ေၾကးမံု

မ်က္လံုးေတြကို ျပဴးက်ယ္သြားေအာင္ ခ်ဲ႕ပစ္လိုက္
ႏွာေခါင္းကို ရႈံ႕ပစ္လိုက္
လည္တိုင္ကို တိုပစ္လိုက္။

ဦးေခါင္း၊ လည္တိုင္နဲ႔ နားရြက္ေတြကို
ေနရာေျပာင္းပစ္လိုက္
ရွည္ေမ်ာေမ်ာျဖစ္ေအာင္ လုပ္ပစ္လိုက္
ေမးေစ့ကို နဖူးထိပ္အထိ မ တင္ဆြဲခ်ဲ႕လိုက္
လိႈင္းခံုးေတြ ... ။

ပါးစပ္ကို အ၀ိုင္းလုပ္ပစ္လိုက္
အားလံုးနဲ႔လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ အေရျပားကို ဆြဲခ်ဲ႕လိုက္။

ကဗ်ာတပုဒ္လို
ဒါမွမဟုတ္
ဘ၀ရဲ႕ အေျခခံမူမ်ားလို
အရာအားလံုး ေျပာင္းလဲပစ္လိုက္ ။ ။

ကဲ ... စာဖတ္သူမ်ား အခုဆိုရင္ ဒီကဗ်ာေလးကို ဖတ္ၿပီးၾကေရာေပါ့။ ဒီေနရာမွာ ဒီကဗ်ာက ဘာကို ဆိုလိုတာပါလိမ့္ဆိုတဲ့ အေတြးနဲ႔ ဒီကဗ်ာကို မျဖစ္မေန ေနာက္တႀကိမ္ ထပ္ၿပီးဖတ္ဖို႔ စဥ္းစားေနမိၾကမလားပဲ။ ဒါဆိုရင္ ေနာက္တႀကိမ္ေလာက္ေတာ့ ထပ္ဖတ္ၾကည့္ပါအုန္း။ "ကဒ္ ဒရာ၀ပ္" က ဘာကိုေျပာခ်င္ ေပးခ်င္တာပါလိမ့္။ က်ေနာ္ကေတာ့ မၾကာခဏဆိုသလို ဒါမွမဟုတ္ ေတြးမိတဲ့အခ်ိန္တို္င္း ဒီကဗ်ာေလးကို အထပ္ထပ္အခါခါ ဖတ္ေနမိတာပါပဲ။ အဲ ... ထူးဆန္းတဲ့အခ်က္က ေနာက္တႀကိမ္ ထပ္ၿပီးဖတ္ရင္ ေနာက္ထပ္အေတြး၊ ေနာက္ထပ္ ခံစားမႈတခုခုကို ထပ္ထပ္ၿပီး ရေနတုန္းပဲဆိုတဲ့ ထူးဆန္းတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။

စာဖတ္သူမ်ား ဒီကဗ်ာေလးကို ဖတ္ၾကည့္ၾကစမ္းပါ။ ေတြးၾကည့္ပါ။ အနိမ့္ဆံုးေတာ့ ကဗ်ာဖတ္ရတဲ့ အလုပ္ဟာ ေပ်ာ္စရာေကာင္းတာ ေတြ႔ၾကရပါလိမ့္မယ္။ ။

No comments: